vrijdag 8 september 2017

Africa, here we are!

YNa een rechtstreekse vlucht van 11 uur naar Johannesburg werden we bij de deur van het vliegtuig opgewacht; Truusje en Karen welcome.
We werden langs alles en iedereen geloodsd en als eerste gingen we door de paspoortcontrole. Nog meer big, big smiles en Welcome Karen en Mammie. We voelden ons VIP's. Op de koffers moesten we helaas wel wachten. In gestrekte draf werden we met koffers door de douane geloodsd naar een volgend bord met welcome. De chauffeur van ons hotel voor de nacht nam de koffers over en reed ons in een kwartiertje naar ons hotel. Wat een gastvrijheid en wat een service! Na een lekker glaasje lokale wijn zonken we weg in Afrikaans dromenland: tot de wekker. Prachtig geserveerd ontbijt met vers fruiten eigengebakken warm brood, erna werden de koffers weer ingeladen en werden we naar het vliegveld gebracht voor een binnenlandse vlucht naar Nelspruit.
Prachtig weer op de vlucht, veel ronde beplante velden te zien die bij navraag  rond zijn omdat dat makkelijker te besproeien is met één arm uit het midden.

Na drie kwartier landden we en stond de chauffeur al te wachten, snel koffers in de auto en terug om kind twee op te wachten die uit Kaapstad vloog.

Heerlijk om haar in blakende gezondheid te zien en vast te houden!
Op naar Mjejane Tiver Lodges in Hektorspruit, een privepark tegen het Krugerpark aan. Geen hekken voor het wild, alleen voor mensen en hun auto's.
Koffers in de kamer, snelle lunch en verkleden voor onze eerste safari. Een nieuwe wereld gaat voor je open, direct een neushoorn, olifanten, leeuwen en heel veel impala's en kudu's gespot, sommigen naast de auto!

Om zes uur werd de auto geparkeerd aan een meer en werd een "sundowner" met hapjes geserveerd. Hoe koloniaal....

Heel leuk was het geluid van tientallen nijlpaarden die spetteren en proestend rondzwommen. Zeven uur thuis, diner in de tuin bij het kampvuur en snel naar bed. Vijf uur 's morgens namelijk de wake-up call voor de Krugerparksafari. Met onze eigen chauffeur met de prachtige naam December naar de zuidoostingang van het park gereden en na heel veel formulieren naar binnen.

Een heel ander landschap, veel groen dus veel giraffen, apen, parelhoenders met een blauwe kop en natuurlijk alle soorten bokken; steenbock, waterbock, bushbock en springbock. Allemaal even sierlijk en snel.

Onderweg gestopt in een beschermde picknickplaats om het meegebrachte ontbijt te verorberen. Geloof me, om negen uur ben je daar echt aan toe, om 5.15 een kopje koffie met een soort scheepsbeschuit is wel verteerd tegen die tijd. Om half drie terug, snelle lunch en een middagje zwembad om alle indrukken te herkauwen.

Diner, potje canasta en weer vroeg onder de wol. Op woensdag ging om 5 uur te telefoon weer. Nu een safari in de zuidwesthoek van het Kruger, wéér anders! Dit keer gieren en karkassen, het luipaard kon niet ver weg zijn, helaas te ver maar de speurtocht was super!

Rond tweeën terug voor de lunch, een duik in het zwembad en weer op safari, nu vlakbij de lodge. Heel snel vonden we hem....de cheetah, etend als een bezetene van zijn gedode bock.

Omdat ze vooral snel zijn en niet zo sterk moeten ze snel eten voor hun diner wordt afgepakt door een leeuw of luipaard. De rangers hebben allemaal onderling contact, zo geven ze elkaar door waar iets spectaculairs te zien is en hoe lang ze mogen kijken, niet te lang vooral, iedereen moet de kans krijgen.
Helemaal opgewonden dronken we een sundowner aaan de kant van de weg met uitzicht op de krokodillen en nijlpaarden.

Als toetje zagen we vier wilde honden op jacht, echt nare, lelijke beesten, een soort gevlekte reuzenhyena's. Onze dag kon niet meer stuk! Na weer een kampvuurdiner sliepen we om half tien!

We konden uitslapen; omdat we om 10.15 uur naar het vliegveld werden gebracht konden we met de lokale safari van 6 tot 9 mee. We werden dus om half zes pas gewekt :)

Direct weer bingo, twee reusachtige mannetjesleeuwen zaten als fotomodellen te poseren, wat een powerbeesten! Drie oude mannetjesolifanten  vlak langs de weg en een neushoorn. In het zonnetje aan een meertje vol nijlpaarden een kopje koffie en om negen uur terug.

Douchen, ontbijten, voor het eerst aan tafel, en nog een laatste kwartiertje in de zon. Afscheid van al het personeel met hugs en afrikaanse handdrukken en de auto in. Zo rustig als het was in de lodge, zo druk was het in de auto, de chauffeur hield geen minuut zijn mond en vertelde alles en nog veel meer. We kregen nauwelijks de kans met elkaar te praten. Op het vliegveld buiten nog even van 30 graden plus genoten en op naar eenregenachtig  Kaapstad

8 opmerkingen :

1. Jullie hebben de tijd wel optimaal benut! Prachtig hè, de dieren in het wild spotten. Veel plezier verder in Kaapstad e.o..

2. Je word wel bezig gehouden maar wat gaaf zeg!
    Al die dieren die we alleen van de dierentuin kennen in het echt te zien.
    Goede reis verder.
    Door jou verhaal maken wij de reis ook, een beetje dan.

3. Wow super veel plezier daar, geniet ervan en goeie reis.
    Groet El

4. Wat een geweldige belevenis.
    Geniet nog even verder.
    Groetjes Marja

5. Mooie foto's heb je gemaakt en die ronde akkers vind ik een geweldige uitvinding.

6. Karen wat een geweldige ervaring! Wij zijn nooit in Z-Afrika geweest, wel in Kenia en Tanzania en ik koester de herinneringen aan de geuren, het licht en idd de geluiden. Zo bijzonder! Ik moet gelijk glimlachen bij de spetterende nijlpaarden (dat staartje wat als een bezetene ronddraait om eea te verspreiden) En hoe je helemaal niets hoort als er een kudde olifanten voor je jeep oversteekt... zo groot en dan zo stil..
    Geniet Geniet! Zeker omdat je dit deelt met kinders en moeder!

7. Wat zul je een heerlijke vakantie gehad hebben met zoveel moois te zien, heel bijzonder ook !
    En die sterrenquilt is ook al zo leuk, hè ?